Op donderdag 14 maart 2024 wordt de Internationale vrouwendag in Coevorden afgesloten met het vertelconcert ‘Frieda’ in het Synagoge-museum, Kerkstraat 36 Coevorden. Het vertelconcert wordt uitgevoerd door Oihana & Lineke en kunstenares Marieke Gaymans zal tijdens de avond een kunstwerk maken. De voorstelling start om 19.30 uur, entree €10,-, vrienden van SSC betalen € 7,50. Opgave is sterk aan te bevelen, want vol is vol, via: secretaris@synagoge-coevorden.nl

Dit programma gaat over het muzikale multi-talent Frieda Belinfante (1904-1995). Het bijzondere van dit concept is dat verhaal, muziek en beeld samenkomen in 1 voorstelling. Frieda Belinfante verklaarde vlak voor haar dood dat ze ‘vijftig jaar te vroeg werd geboren’. Ze was de eerste vrouwelijke dirigent van Nederland. Daarnaast was ze celliste, verzetsvrouw en lesbienne avant la lettre. Ze trad op in Het Concertgebouw, maar uiteindelijk werd haar carrière gedwarsboomd door de Tweede Wereldoorlog. Ze werd – als dochter van een joodse vader – zeer actief in het verzet en zij was o.a. één van de initiatiefnemers van de explosie op het Bevolkingsregister in Amsterdam en vervalste persoonsbewijzen. Ze vlucht uiteindelijk via Zwitserland naar Amerika, waar ze de Amerikaanse nationaliteit aanneemt.

In Nederland was Frieda bevriend met collega kunstenaars als Willem Sandberg en musici als Rosa Spier en Hans Schouwman. Veel van haar collega-kunstenaars overleefden de oorlog niet.

Tijdens het concert staat alle muziek in dienst van het verhaal over Frieda Belinfante. Oihana & Lineke spelen o.a. muziek van Daniel Belinfante, Henriette Bosmans, Ernest Bloch, Camille Saint-Saëns, Antonin Dvořák en Fanny Mendelssohn. Daarnaast vertellen ze uitgebreid haar verhaal, zodat de luisteraars meegenomen worden in het leven van deze ‘sterke vrouw’.